Pro mnoho lidí začíná běžecká sezóna s prvními jarními dny. Kolem jara totiž začínáme stále intenzivněji myslet na to, že nás v létě čekají plavky a krátké kraťásky, a že běh dělá mnohem hezčí nohy a bříško.

Takhle jsem dřív taky přemýšlela. Ale teď už to mám úplně jinak.

Jsem celoroční běžec. Běhat jdu za jakéhokoliv ročního období, počasí i nálady. Taky mě samozřejmě baví ty výběhy za prvních jarních dnů, kdy se na sebe venku všichni usmívají a obecně na světě panuje dobrá nálada.

Ještě radši ale mám výběhy v plískanicích na podzim a v zimě. To totiž potkáváte opravdové běžce srdcaře, kteří na běh nedají dopustit.

Říkáte si, jak je to možné? Než vám dám tipy, jak na to, přečtěte si těchto pár důvodů, proč běhat nebo začít běhat na podzim, a možná tomu taky přijdete na chuť:

Důvody, proč běhat na podzim

1. Parádní vzduch. Většina lidí chodí běhat v létě, ale venku je často ukrutné vedro, vy se akorát utavíte a doma vás bude bolet hlava. Na podzim si s vedrem lámat hlavu nemusíte.

2. Méně lidí. Většina letních běžců sedí doma a nadává na špatné počasí. Ale vy jdete běhat!

3. Příjemná atmosféra. Nevím jak vy, ale já si na podzim připadám v lese nebo parku trochu výjimečně. S běžci se na sebe více usmíváme a zdravíme se se všemi, protože už nás tam není milion a víme, že jsme srdcaři. Ještě ta nádherná podzimní příroda okolo. Zlepší vám to náladu, fakt!

4. Po doběhu je doma krásně. Nejradši mám podvečerní výběhy, kdy vpadnu domů po deseti příjemných kilometrech, dám si teplou sprchu a pak se zachumlám do deky a nějaké dobrotě – nejčastěji dýňovému krému.

5. Vánoce budou bez výčitek. Nemusíte se jako ostatní bát cukroví a sklenky šampaňského na Silvestra. Pokud budete trénovat až do Vánoc nebo dokonce přes Vánoce jako já, můžete se během svátků odměnit a nebát se po svátcích stoupnout na váhu.

Už mě sledujete na Instagramu? Najdete mě jako @andy.fitfab 😉

No a teď už konkrétní tipy, které vám pomohou zdravě a s nadšením běhat:

Tipy, jak začít běhat na podzim

1. Sledujte počasí a podle toho se oblékejte

Tatínek mi vždycky na běžkách říkal, že není špatného počasí, ale pouze špatně oblečených běžců. Jednou se mi to ale pokoušel vysvětlovat i za obrovské vichřice, která nás překvapila uprostřed Alp po naběhaných 20 kilometrech velmi daleko od našeho pensionu. Takhle to samozřejmě nefunguje.

Pokud venku zuří uragán a vás ještě k tomu škrábe v krku, rozhodně běhat nechoďte. Někdy je ale i na podzim venku tak krásně, že vyběhnu skoro v letním. Jsou tu ale i jiné dny, kdy většina běžců radši zůstane doma…

Nebojte se ale zimy ani trocha deště. Abych tady měla celou rodinu, tak pro změnu můj dědeček vždycky říká, že přijde jaro a všechno uschne. Pokud se máte po doběhu kde převléct do suchého a teplého, nic vám nebrání v tom vyběhnout.

Jak se obléct do zimy? Jako cibule. Vezměte si na sebe více tenčích vrstev, nejlépe teplého termoprádla, a na to tenčí mikinku, která neprofoukne. Chraňte si čelo tenkou čepicí nebo čelenkou, krk tunelem, končetiny dlouhými rukávy přes prst nebo rukavicemi a hlavně nenechávejte holé kotníky. Vyřešit to můžete pořádnými ponožkami nebo návleky.

Jak se obléct do deště? Chytře! Déšť bývá velmi nepříjemný hlavně, když vám prší do obličeje. Od věci tedy nebude třeba kšiltovka a oblečení, které nepromokne. Nohy ani tak nevadí, ale vršek těla se pokuste co nejdéle udržet v suchu.

Po doběhu okamžitě do tepla! V zimě se nikdy neprotahuju po doběhu venku. Vždycky běžím až k domovním dveřím a vypustím až doma. Venku nesmíte prochladnout. Neběhejte také nachlazení nebo nemocní. Ven vyrážejte pouze, pokud se cítíte naprosto v pořádku.

2. Jak je to s dýcháním?

Spousta z vás mi psala, že mají strach, že nastydnou, pokud se venku zadýchají. A nebojte, já jsem měla tu samou obavu, než jsem na podzim začala běhat.

Takže zaprvé: Běhejte takovým tempem, abyste nemuseli popadat dech. I já jsem při svém prvním běhu skoro vypustila duši a málem jsem to všechno vzdala. Nebojte se střídat běh a chůzi, pravidelně zhluboka dýchat a nechodit do extrémů. To do začátečnických běhů nepatří.

Zadruhé: Snažte se nadechovat nosem a vydechovat pusou. A pokud se zadýcháte i tak, prostě zpomalte. I já se vám přiznám, že v zimě běhám pomaleji než na jaře. Nechci to přehnat. V zimě totiž většinou netrénuji na žádné závody a proto mohu běhat opravdu jenom pro radost a užívat si přírodu.

Snažím se obvykle dýchat stylem nádech na dva kroky a výdech na další dva, ale většinou se přistihnu, že jsem dech sladila s hudbou, kterou mám ve sluchátkách. Nicméně i to je pravidelné dýchání a vyhovuje mi to.

3. Jak dlouhé tratě zvolit?

Tuto otázku si jistě klade spousta z vás. Já bych ji změnila spíše na “jaké typy tras mám běhat?”.

Pokud s během v tomto období začínáte, doporučila bych vám dělat spíše menší kolečka blíže k místu, kde bydlíte. Pokud byste totiž vyrazili někam daleko a 6 km od baráku zjistili, že prostě vůbec nemůžete, bude cesta zpět náročná a mohli byste prochladnout.

Dělejte tedy menší okruhy třeba ve vzdálenosti 3 – 5 km v okolí domova, a až si budete jisti, že to zvládnete, vyrážejte dál. Já sama běhám v zimě okolo 7 – 10 km třikrát týdně.

4. Buďte vidět!

Vím, že reflexní žlutá není úplně in a ne každý ji chce nosit. Nikdy ale nevíte, kdy vám taková vesta nebo bunda zachrání život.

Pokud běháte za tmy, berte si čelovku nebo malou baterku. Nejen, že budete vidět vy, ale sami uvidíte na cestu a předejdete případným zraněním, které by vás mohly mrzet.

5. Pijte stejně jako v létě

Často se setkávám s názorem, že v létě musíme pít víc než v zimě. Vůbec! Pocitově možná nemáte tak velkou žízeň jako v létě, ale i tak vaše tělo vodu potřebuje po každém výkonu nebo během něj!

Pokud běháte delší trasy (nad 15 km), rozhodně berte vodu s sebou, pokud ne, napijte se před výběhem a hlavně pořádně pijte po něm!

6. Zahřejte se před výběhem

Tomuhle jsem dlouho nevěřila. Často jsem ale šla běhat promrznutá nebo zatuhlá od sezení v práci u počítače a myslela jsem si, že se zahřeju, když se rozběhnu. Většinou to ale trvalo dost dlouho nebo mi zkrátka nebylo nijak příjemně.

Před během se prosto buď rozcvičte doma (dejte si nějaké 5 minutové kardio v podobě skákání přes švihadlo nebo jízdy na rotopedu), případně se zahřejte nějakým teplým jídlem – mezi zahřívací jídla a potraviny řadíme třeba vývary, ovesné kaše, chilli nebo česnek.

7. Přidejte k běhu ještě jiný sport

Nic nezlepší vaši fyzičku lépe, než další sport, který si k běhu přiberete. Mám s tím výbornou zkušenost, protože namáhám jiné svaly. Já třeba hraju tenis, tančím a cvičím jógu.

Udržuje mě to fit, nejsem jednostranně zatížená a neunudí mě to. V létě učím jógu venku a nic mě snad nebaví víc! Kromě běhu, nebojte! 😉

8. Pracujte na sobě a své vůli

Běhání na podzim mě naučilo překonat lenost a neochotu dělat něco pro sebe.

Vím, že se brzo stmívá, vím, že máte zrovna podzimní depku, vím, že se vám do té plískanice nechce. Ale tenhle pocit je nic v porovnání s tím, když v téhle plískanici doběhnete do náručí domova a začnou se vám uvolňovat známé hormony štěstí.

Přesně na podzim můžete sami sobě dokázat, že si umíte poručit a vyrazit. Nikdy nebudete litovat. Oblečení uschne, vy se vyválíte ve vaně a svět bude o několik odstínů růžovější!

9. Správná strava je základ

Dbejte proto o zdraví a imunitu i těmito způsoby:

1. Ovoce a zelenina obecně. Hromada vitamínů a super chuť. Dejte si je jen tak nebo si z nich udělejte lahodné smoothie.

2. Zázvor a citrón. Na imunitu asi není nic lepšího. Zázvorový čaj miluju, jen se to s ním nemá moc přehánět, může být trochu agresivní na žaludek. Citrón ale cpěte klidně všude!

3. Aloe Vera. Tento nápoj, který mi teda vůbec nechutná, ale na imunitu je přímo zázračný. Také je super na jakékoliv kožní problémy a vystačíte si s jedním lokem denně. Já Aloe piju skoro celou zimu.

Běžecká kuchařka Prostě jez!

Pokud také řešíte jídlo, nemohu vám neprozradit, že jsme nedávno s několika super běžci dali dohromady kuchařku běžců Prostě jez!

Najdete v ní hromadu fakt lahodných receptů – většinu z nich jsem měla tu čest ochutnat – takže vím, o čem mluvím!

Kuchařka vyjde v prosinci a vy si ji můžete už teď objednat a dostat dopravu zdarma a malou slevu při zadání slevového kódu “fitfab” – koupit ji můžete tady.

Doufám, že vám moje tipy pomohou. Budu se těšit na komentáře! Běhu zdar!

Andy

Počet komentářů: 3

  • 30.10.2017 at 22:59
    Permalink

    Já bych jednak chtěla poděkovat za tip na Tvoriť a ľubiť, objednala jsem tam muži dárek k Vánocům 🙂 A chtěla bych se přimluvit za nějakou listopadovou/adventní výzvu 🙂 kvůli antibiotikům jsem až dnes docvičila tu předletní (kombinovanou se zářijovou, jsem možná až příliš akční občas 😀 ), a už teď mi to chybí 🙂

    Reply
    • 30.10.2017 at 23:08
      Permalink

      Helen, to jsem moc ráda! Neboj, rozhodně adventní výzvu chystám a potom ještě jedno veliké překvapení na leden 😉 Sleduj FB nebo Instagram a všechno se však dozvíš! Jinak za akčnost máš u mě rozhodně body! 😀 Andy

      Reply
  • 8.11.2017 at 10:13
    Permalink

    Milá Andy,

    Děkuju za článek ohledně běhání na podzim (v zimě). Já jsě stále takový běžec začátečník. Učím se mít běh ráda, mám ho totiž zprotivený ze základky, kdy nás učitelka honila kolem hřiště do úmoru. Letos na jaře a v létě jsem se do toho víc položila, zaběhla svůj první malý závod (jen 5km), namotala do běhu kamarádku a do přištího roku mám cíl ořohlásit se na závod Wings for life :). Pořád ale nemůžu tvrdit, že běh miluju až za hrob. Ale ten pocit po něm je nádhera. Každopádně mám to přesně jak píšeš – cvakne podzim a já nevylezla. Nějak mi to “nejde” a moc sem nevěděla, jak na to. Tipy sou super a mám chuť to zase zkusit i na podzim :).

    Hezký den, Jitka

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *