Pořád dokola to samé! Jak se přestat přejídat?

Rauty, večírky, ochutnávky, pár skleniček vína a hlad je na světě.

Myslíte si, že si jen uzobnete kousíčku čokolády a zbytku tabulky zachráníte život? A myslíte si taky, že z večírku půjdete rovnou domů, když je po cestě nejlepší kebab ve městě a vy máte ukrutný hlad?

Spíš ne, žejo.

Tabulku už nikdo nezachrání a ten kebab taky ne. A samozřejmě ho nezapomenete zapít nějakým pěkně sladkým drinkem.

A ráno? Jenom výčitky. A chuť otočit zrcadlo zrcadlem ke zdi! Budete odhodlaní držet odteď dietu. Už vážně. A jít cvičit. To dodržujete týden v přísném režimu a najednou přijde další párty s rautíkem.

Podlehnout lákadlům a nástrahám dobrůtek vážně není jednoduché. Chvilku se dokážete ovládat, jenže pak nevydržíte a všechno je ještě horší. Přibíráte kvůli jojo efektu a přejídání ne a ne zastavit.

Tomu se ale dá zabránit.

Zkuste se držet několika základních kroků a uvidíte, že nad stravováním získáte kontrolu:

1. Dejte si to, co vám udělá radost

Tím myslím jídlo, na kterém si pochutnáte.

Současně i jídlo, u kterého se cítíte dobře, když ho právě jíte.

A v neposlední řadě jídlo, ze kterého máte dobrý pocit i potom, co ho sníte.

6484342913_cd02b3714e_b

 

2. Zkuste si před každou pochoutkou položit 4 otázky:

1) Je tohle jídlo přínosem pro moje tělo?

  • Pokud jen trochu ano, tak dobrou chuť!
  • Pokud ne -> položte si otázku 2)

2) Budu mít z tohoto jídla opravdový požitek?

  • Pokud ano, pusťte se do toho!
  • Pokud ne -> otázka 3)

3) Budete se po něm cítit provinile?

  • Pokud ne, pochoutka je vaše!
  • Pokud ano -> zkusme poslední otázku 😉

4) Je jídlo nějak výjimečné nebo nezbytné?

  • Pokud ano, (představte si třeba dort na oslavě narozenin) – tak si malý kousek symbolicky dejte.
  • Pokud ani trochu ne, nejezte to.

Důležité je, abyste u výběru jídla více přemýšleli. Například nenakupovali hladoví a ve stresu, případně nenechávali jídlo na poslední chvíli, kdy jste úplně vyhladovělí.

Dospělý člověk by měl jíst nejméně každé tři hodiny. Po obědě s přídavkem navíc ještě zkuste vydržet, tělu totiž trvá přibližně 20 minut, než stráví to, co jste právě snědli, takže máte pocit, že máte stále hlad a přitom už jste najedení.

Pro lepší stravovací návyky zkuste 21 vychytávek, které vám pomohou s dietou.

3. Pravidlo prvního kousnutí

Znáte takové to první kousnutí do vaší oblíbené tyčinky? První líznutí té nejlepší zmrzliny v horkých letních dnech? Nebo první doušek luxusního vína v krásné restauraci před večeří?

Milujeme všechna ta první ochutnání. Je to jídlo, je to láska, je to všechno.

Jídlo si máme přece užívat, že ano? Ale nebylo by skvělé, kdybychom si každičký kousek nebo doušek dokázali užít přesně tak, jako ten první?

Zkusím se vás zeptat:

Kolikrát se vám už stalo, že jste si dali něco neuvěřitelně dobrého, bez čeho jste si v tu chvíli nedokázali představit život, ale v půlce už vám to nepřišlo tak báječné, a nakonec jste to dojedli jen proto, že už jste to prostě jedli. Dochroupali jste to víceméně z povinnosti a ještě k tomu potom měli výčitky.

Myslím, že párkrát už ano.

Tak co s tím?

ice-cream-926426_1920

 

Základem je umět zastavit. Rozdělit si jídlo pomyslně na několik drobných porcí a před každým kousnutím se zamyslet, zda je pro mě další kousek ještě přínosem.

Vždyť není problém po třech kousnutích do tyčinky udělat stop, zabalit ji a nechat si ji na příště. Ušetříte a uvidíte, že budete mít sami ze sebe lepší pocit.

Brzy vám dojde, že nemusíte vypít celou láhev koly, že nemusíte vyluxovat celou pikslu se zmrzlinou a ani sníst všechno, co vám štědrá babička nandala na talíř.

Nandejte si menší porci. A než si přidáte, zkuste si dát chvilku pauzu a nechat jídlo slehnout.

Chce to sílu a odhodlání, ale to věřím, že vám nechybí.

Pokud jste dočetli až sem. 😉

 

Jíte až moc rádi? Najděte si mě na facebooku, a já se vynasnažím, abyste jedli jen zdravé věci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *