Říká vám něco pravidlo 80/20?

A už vás někdy napadlo, jak super by bylo, kdybyste si občas mohli zahřešit a zobnout nějakou nezdravou drobnost a přesto dokázali zhubnout nebo si udržet pěknou postavu?

Přísné diety vám obvykle nepomohou nebo je brzy vzdáte.

A není divu.

Pokud se budete snažit na 100 % jíst pouze ty nejzdravější věci, odpírat si vaše oblíbená jídla nebo pití, nikam to nepovede.

Naštěstí to dělat nemusíte. Je tady Paretovo pravidlo 80/20!

Jak funguje pravidlo 80/20?

Smyslem 80/20 nebo také Paretova principu je myšlenka, že 80 % důsledků pramení z 20 % příčin.

Z toho asi moc moudří nejste, že?

Tak já vám to vysvětlím.

Výsledek všeho, co děláme (ať už to je jídlo, cvičení nebo práce), nejvíce ovlivňuje velice malé spektrum věcí, které tvoří právě těch malých 20 %.

Veškerá vaše síla, pružnost, odbourávání tuků nebo budování svalů vzniklo z 20 % vašeho tréninku a stravy.

V praxi to vypadá tak, že jsme výkonní právě proto, že si v práci uděláme pauzu. Dietu zvládneme držet, protože si z malé části dovolíme něco malinkého a nezdravého. Ale bude to fungovat a vydržíme to.

Takže jak na to?

paretovo pravidlo

Jak to vypadá v praxi?

Naučte se jíst podle Paretova principu.

To znamená, že 80 % vašeho jídelníčku budou opravdu zdravé věci. Zelenina, ovoce, maso, ryby, vajíčka, oříšky nebo luštěniny  – o tom, jak zdravě jíst, se můžete dočíst ve článku 34 vychytávek, jak na dietu.

Těch zbylých 20 % si můžete dělat úplně co chcete. Zobněte si ke kávě sušenku. Běžte na pivo nebo na víno (na to já nedám dopustit!). Pokud by vás zajímalo, kolik kalorií má jaký alkohol, určitě mrkněte sem.

Parádní je, že těch 20 % tvoří poměrně velkou část vašeho jídelníčku a přesto to vaší postavě nebude škodit. Když si to uvědomíte, je to vlastně každé páté jídlo. Pokud tedy snídáte i svačíte zdravě a k večeři si uděláte lehký salát s masem, můžete si dát k obědu úplně, co chcete.

Ovšem přemýšlejte. Nejezte úplné nesmysly a neládujte se tunami sladkostí.

Je to o tom, že byste neměli mít výčitky, když si na svatbě dáte kus dortu nebo vás kamarádi pozvou na burger. Výčitky jsou nejhorší. Vždyť si to občas užijte.

Ale pak jezte o to zdravěji.

A co dál? Třeba pravidlo 90/10!

Pokud budete dělat pokroky a takový způsob stravování vám bude vyhovovat, můžete pokořit svou hranici a zkusit se dostat na pravidlo 90/10. Takže pouze 10 % nezdravých věcí.

Já ho na sobě zkouším už třetí měsíc a cítím se parádně!

Nejradši si dávám k dopolední kávě malý koláček, muffin nebo čokoládu a hrozně si to užívám. Naopak se ale držím ve dny, kdy chodím večer něco popít. A o to víc se těším.

Není super si to umět zasloužit?

paretovo pravidlo 80 20

Jak dosáhnout úspěchu?

Jak už bylo řečeno, nemusíte jet nutně na 100 %, abyste dosáhli vašeho vytouženého cíle. Stačí makat na 80 % nebo jíst zdravě na 80 %.

Ale jak tedy máte správně zdravě žít? Mám pro vás několik tipů:

1. Hodně pít. Potřebujete hydratovat tělo. Obzvlášť, jestli hodně cvičíte nebo milujete kávu, jako já.

2. Trošku koukat na kalorie. Říkám schválně trošku. Hlavně to nepřehánějte, nemusíte počítat kalorii za kalorií a trhat si hlavu, když jich přijmete trochu víc, než kolik chcete.

3. Co nejméně cukru. Cukr je největší nepřítel plochého bříška. A to chcete mít, žejo? Vyhýbejte se sladkému a nahraďte ho ovocem, medem nebo třeba hořkou čokoládou. Proč je čokoláda zdravá, se můžete dočíst ve článku o čokoládách.

4. Nebojte se proteinu. Jezte bílé jogurty, sýr cottage, vajíčka a maso. Zasytí vás a posílí.

5. Dostatek spánku a méně stresu. Bez pořádného spánku to nepůjde. Myslete trochu na sebe. Je mnohem účinnější pracovat nebo cvičit po odpočinku než ve stresu. Nikdy nejezte za běhu. Ideálně u toho nic nečtěte ani nekoukejte na televizi. Vaše tělo by se mělo soustředit jen na jídlo.

6. Některé tuky do jídelníčku patří. Jsou to nenasycené omega 3 mastné kyseliny. Najdete je v rybách, oříškách nebo třeba v kokosovém tuku.

7. Pohyb, pohyb, pohyb. Nic zdravějšího než sportovní pohyb pro své tělo nemůžete udělat. Také nezatěžujte své tělo příliš jednostranně. Pokud chodíte každý den jen do fitka, zkuste se občas taky jít projet na kole nebo se proběhnout. Od věci není ani tenis, squash nebo volejbal s kamarády.

volejbal v praze zadarmo

Tak co, zkusíte Paretovo pravidlo?

Já myslím, že jo. Zaručeně vás to bude bavit a motivovat!

Určitě se mi pochlubte, jak vám to jde. Napište mi na facebook nebo si mě přidejte na instagramu. Budu se moc těšit!

A.

Jeden komentář k “Znáte tuto jednoduchou formuli pro trvale štíhlou postavu?

  • 9.6.2017 at 20:21
    Permalink

    Ahoj, moc hezký článek. Chtěla bych se zeptat na pravidlo 80/20. Zajímá mě, když jím pětkrát denně, zda není problém ujet například na méně zdravější svačince? Nejde ani tak o hlavní jídlo spíš o svačiny. Věří se tomu těžko, že je možnost, aby člověk mohl hřešit v takové míře a přitom hubnout. 😀

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *