Vstanete ráno z postele a první, po čem sáhnete, je hrnek kafe? Chyba!

Je to vysoce kontraproduktivní. Tělo totiž samo po probuzení vyloučí do krve potřebné množství kortizolu a nastartuje nás dostatečně. Pokud tedy pijete kávu v době, kdy máte hodně kortizolu, účinek kofeinu se nedostaví.

Kortizol je jednoduše řečeno hormon, který produkují nadledviny a funguje stejně jako kofein. Vylučuje se do těla sám, ale jeho hladina po chvilce klesá.

A v tu chvíli přichází váš čas!

Ideální dobou pro váš první hrnek kávy je přibližně mezi půl desátou a jedenáctou. Přijďte do práce, sedněte si, projděte si nové maily nebo pokecejte s kolegy, a pak teprve si uvařte šálek kávy. Udrží vás čerstvé až do oběda.

A dáte si dezert nebo kávu?

Tuhle větu snad slýcháme od číšníků po každém obědě. A mnoho z nás také neodolá. Po obědě se přece každý cítí přecpaný a unavený. Jenže tělo se ve skutečnosti chová jinak.

Po obědě opět přichází vlna kortizolu a spolu s energií přijatou z oběda byste měli vydržet alespoň do půl druhé. Ideální čas na druhý šálek káva je proto mezi půl druhou a pátou hodinou.

watch-207335_1280

Kafíčko před spaním?

Další kortizol se do těla vyplaví kolem šesté hodiny a proto zvažte, jak prospěšná je pro vás káva navečer.

Čeká-li vás dlouhá noc, pak je káva v osm hodin večer namístě. Pokud však jdete spát, mohl by vám kofein způsobit problémy s usínáním.

Přestože hladce usnete, může se stát, že se dobře nevyspíte. Tělo plné kofeinu totiž zůstane v režimu pohotovosti a nedopřeje vám kvalitní spánek.

Závěrem je třeba uvést, že každý z nás má samozřejmě jiný denní režim. Článek vychází z předpokladu, že vstáváte kolem sedmé hodiny ranní a usínáte před půlnocí. Každý člověk také reaguje na kofein jiným způsobem a je jasné, že pokud na kávu zrovna máte chuť, tak si ji prostě dáte!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *