Buď FIT

Jak (ne)oslovovat influencery na spolupráci

Předvánoční období bych charakterizovala jako hon firem na influencery. Za posledních pár předvánočních týdnů jsem obdržela přes 50 nabídek na spolupráce od nejrůznějších firem a rozhodla jsem se je trochu rozebrat, protože 90 % z nich bylo naprosto katastrofálních a bez šancí na jakýkoliv úspěch.

Sleduje mě docela dost firem a markeťáků, a tak jsem si řekla, že vám vytvořím takový návod na to, jak oslovit influencera a být trochu úspěšnější.

Krátce, kdo je influencer: člověk, který má na sociálních sítích nebo v jiném médiu takový vliv, že vám může pomoci podpořit prodej vašich produktů nebo služeb a udělat vám reklamu třeba na základě nějakého postu na Instagramu.

Proč to firmy dělají? Reklamu za ně udělá někdo jiný, často i za barter nebo přiměřený peníz, který se jim ve finálně mnohonásobně vrátí z prodeje fanouškům díky postu influencera.

Ale zpět k oslovování. Tady jsou moje tipy pro firmy, jak to dělat trochu líp:

1. Oslovení je úplný základ

Já vím, že ve firmách máte jiné starosti než jen influencer marketing, ale pokud nejste schopni věnovat těch deset vteřin zjištění, jak se jmenuju a místo Dobrý den napsat Ahoj Andy nebo Dobrý den, Andreo, máte to u mě spočtený.

Musíte pochopit, že lidem přibližně nad 10 tisíc fanoušků takových nabídek chodí opravdu hodně a oni si mezi nimi vybírají také podle emocí.

Jaké emoce ve vás vyvolá tahle zpráva?

Předpokládám, že se tahle generická zpráva rozeslala na desítky dalších lidí. Možná je to strategie, věnovat tomu co nejmíň času a doufat, že se někdo chytne, ale já bych to nedoporučovala z jednoho prostého důvodu:

Na takovou spolupráci se vám chytnou jen velmi průměrní a dost prodejní influenceři. Prodejní myslím, že vezmou každou blbost, která se kolem nich mihne. A to vašemu produktu úplně nepomůže.

Pokud ale vidím, že si firma nedala jakoukoliv práci s oslovením nebo sdělením, proč chce zrovna mě, odpovím jednou větou, že nemám zájem, a tím to pro mě končí.

2. Hodí se to k zaměření influencera?

Pokud nemáte čas dělat influencer marketing pořádně, dejte si aspoň tu práci a projděte si třeba poslední měsíc postů člověka, kterého chcete oslovit. Nebo si pročtěte, jakým způsobem píše blog a aspoň proscreenujte články z posledního roku.

Možná pak zjistíte, že:

  • vaše detoxikační dieta pro něj nebude to pravé ořechové, když napsal před měsícem článek o tom, jaká rizika detoxy přináší,
  • že nebude chtít propagovat váš stánek s hot dogy, když je vegetarián,
  • že svůj blog píše opravdu dost svérázně a vlastním stylem a váš PR článek, který se mu snažíte vnutit, bude na jeho webu vypadat jako pěst na oko,
  • že influencer, který prodává vlastní značku oblečení, asi nebude chtít propagovat váš e-shop se stejnými produkty.

Všechny body nám samozřejmě přijdou více než logické. A přece mě neustále oslovují firmy, jejichž produkty jsou v souvislosti s mým blogem a Instagramem úplně mimo.

3. Čím víc toho o mně víte, tím líp

Víte, jak si představuju ideální oslovení od firmy?

Takhle:

Ahoj Andy,

jsem Kristýna z firmy XXX a už nějakou dobu tě s celým kanclem sledujeme na Instagramu. Od první karantény s tebou pravidelně cvičíme a tvoje hlášky už pomalu známe zpaměti! Nejoblíbenější je tu rozhodně HOLD Strongest, protože už jsme taky milovníky planků.

Všimla jsem si, že jsi nedávno vykopla nový projekt a přibrala novou posilu, a tak mě napadlo, že bys teď třeba mohla mít víc času nebo chuť na jednu sportovní spolupráci. Ve zkratce ti povím, o co jde, a kdybys měla jakékoliv otázky, určitě se ptej.

…a tak dále.

Všímáte si, jak obrovský rozdíl to je proti té první zprávě? Ten člověk mě opravdu asi trochu zná nebo si dal práci o mně něco zjistit.

O tom, že jsem přibrala novou posilu do týmu, jsem psala před měsícem na Instagramu a moje cvičící video HOLD Strongest (můžete si zacvičit tady na YouTube) je opravdu plné planků.

Taková zpráva mě hned zaujme, potěší a s radostí budu číst dál. Já vím, že je to vlastně takový primitivní, ale ono to fakt funguje.

A upřímně na rovinu: i kdybych později zjistila, že mě ta Kristýna vůbec nesledovala, ale jen si pročetla moje poslední instapříspěvky měsíc dozadu a že video HOLD Strongest je video, které si náhodně pustila na YouTube a zmínila ho v mailu, tak by mi to bylo úplně fuk.

Jde o to, jak to na první dobrou působí a že si s tím tu práci dala.

4. Přečtěte si to po sobě, proboha

Když už odesíláte generickou zprávu na desítky lidí, mohli byste si to po sobě aspoň přečíst. Gramatické chyby a překlepy jsou pro mě znamení, že svoji práci neděláte pořádně, že nedotahujete věci do konce a tudíž od vás neočekávám nic dobrého.

Každému občas ujede slovíčko, každý někdy uděláme překlep. Ale pokud někoho oslovuju na spolupráci jen několika řádky, snad si to po sobě přečtu.

A tak se v mém inboxu líhnout zprávy jako tyto:

Tak vykáme si, nebo si tykáme? To psal Google Translator? Kdo mi to píše? Kde je odkaz? A proč na to chcete mě?

Z toho asi nic nebude, sorry.

5. Ale vždyť já dělám pro konkurenci!

Ano. Běžně mě oslovuje každý měsíc několik značek oblečení i přes to, že můj celý profil tvoří z 90 % fotky jen v Reebok oblečení ze Sportisima, se kterým mám navázanou spolupráci trvající víc než 2 roky.

Nedává to přece smysl, abych propagovala něco konkurenčního. Ani mně a ani vám.

Každé firmě bych navíc doporučila, aby se podívala, jak moc je influencer prodejný a kolik procent jeho příspěvků tvoří reklamní obsah.

Ne vždycky je totiž dobrý nápad oslovovat na spolupráce někoho, kdo jede v podstatě jenom spolupráce a jeho fanoušci už jsou k tomu víceméně dost imunní nebo je to dokonce štve.

6. Radši dlouhodobou spolupráci, než jeden krém

Občas jsou ty nabídky jedna perla za druhou.

Tuhle mi jeden sportovní e-shop navrhl sdílet dva posty za to, že od nich dostanu 50% slevu na jedny legíny. Patřím k lidem, co si takové legíny radši koupí, ale point je, že takhle to prostě nefunguje.

Pokud mě osloví značka, která chce vyměnit jeden post za jeden krém, zcela okamžitě odmítám. Spolupráce s jakoukoliv firmou pro mě nikdy neznamená jen výměnný obchod. Navíc takhle laciný.

Sleduje mě mnoho lidí, kteří mi v nějakém ohledu důvěřují, a já chci k obsahu přistupovat zodpovědně. Chci se spojovat pouze s brandem, s jehož ideou, produkty nebo nastavením souzním, a zásadně s brandem, jehož produkty bych si sama kupovala nebo je nadále kupuju.

A tohle by si měla uvědomit i značka a snažit se s influencerem nějak více propojit, nějak ho podpořit a svázat se s ním radši dlouhodobě.

Daleko větší efekt a i důvěru získáte, pokud budete usilovat o dlouhodobé a smysluplné spolupráce. Pokud influencer bude vědět, že chcete podpořit jeho aktivity. A uvidíte, že bude sám přicházet s nápady, jak sebe a váš brand zajímavě propojit a tvořit nový obsah. Pro fanoušky to pak bude důvěryhodnější a jiskra, která je pro influencer marketing tak důležitá, potom přeskočí.

7. Je libo léčivé houby?

Zakončím to už prostě jen absolutním údivem nad zprávou, která mi dorazila v listopadu od jistého pána s titulem MUDr., který provozoval e-shop s doplňky stravy.

Nabízel mi údajně léčivé houby, které měly posílit moji imunitu, zahnat únavu a další problémy a vyvarovat se všudypřítomnému stresu.

Myslela jsem, že mi z toho mailu klepne. Nevím, jak dopodrobna jste obeznámeni s legislativou ohledně doplňků stravy, ale všechna tato tvrzení jsou zakázaná a Státní zemědělská a potravinářská inspekce jejich používání pokutuje. Ano, i u influencerů.

To, že to pravděpodobně nevíte vy, je ok. To, že to neví pan MUDr. z e-mailu, mě vyděsilo. Jak to má pak vědět influencer?

Pokud někoho oslovujete, měli byste vědět, jaká regulace na vaše produkty dopadá a nebohému influencerovi to říct. Jinak si vy i on zaděláváte na problém.

Co si z toho odnést?

Určitě to, že influencer není jen reklamní banner s ceníkem, ale lidská bytost s emocemi a (většinou) nějakou odpovědností.

Dále to, že pokud chcete kvalitní spolupráci, kterou s chutí odreportujete šéfovi, snažte se oslovovat relevantní, talentované a nepropálené osobnosti, které se k vašemu produktu hodí.

Usilujte o dlouhodobé spolupráce a snažte se influencerovi přinést nejen produkt a prachy, ale taky podporu jeho projektů nebo akcí.

Nepodceňte rešerši a prostudování života influencera. A myslete na to, že oslovení a první věta často rozhodne o tom, zda to klapne, nebo ne.

Jeďte na kvalitu, ne kvantitu. Ale to je pravidlo, které snad platí úplně u všeho, o čem jsem kdy na tomto blogu psala.

Děkuju za přečtení a dejte do komentáře vědět, jaké zkušenosti máte vy a co si o tom myslíte. Všechny čtu!

5 komentáře

  • Ivo Jelínek

    Dobrý den Andy,
    Moc pěkný článek. Měl by se vyvěsit a hlásat.

    Jen mám zkušenost, že jak na straně influencerů, tak na straně zadavatelů a to i velkých korporátních společnostech nejsou jen inteligentní lidé jako jste vy.
    Bohužel.

    Přeji mnoho štěstí
    Ivoš

  • Kvantita a kvalita

    Dobrý den Andy, s Vaším článkem naprostou souhlasím a měli by si ho přečíst snad všichni influenceři. Nejvíc mě překvapil konec – kvantita a kvalita. Je to svatá pravda! Nejvíc mě proto překvapil oral B, který teď jede reklamu snad u půlky instagramu! Už z toho principu si to proste nekoupím, to je ten kartáček tak hrozny, ze ho musí všichni propagovat, nebo proč je teď taková reklamní masáž?

    Díky moc za super článek.

    PS: na konci mate překlep 😂

  • Cleo

    Díky Andy za další skvělý článek na toto téma! Líbí se mi, jak píšeš články z hlediska firem, protože já na to jinak koukám spíše z toho obráceného hlediska. Jinak je bohužel pravdou, že existuje spoustu influencerů, co skočí po jakékoliv spolupráci a tím jsou instagram a další sociální sítě zaplaveny nekvalitními reklamami. Díky, že o tom rozšiřuješ povědomí!! 🙂

  • Souhlas

    Souhlas.
    Od doby co spravuji profil naší společnosti se nestačím divit s čím a s jakou nabídkou si nás sami influenceři dovolují oslovit. Jeden příklad za všechny, 17k sledujících, každý druhý post reklama, absence pozdravu, pouze: ,,rád bych s vami navázal barter.♥️“ Srdíčko mě fakt nedojme. Takže z druhé strany je to taky kopa legrace.😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *