Buď FIT,  Cvičení

10 věcí o hubnutí, které bych ocenila, aby mi někdo řekl před 10 lety

 

Jestli si myslíte, že jsem o fitness, cvičení a stravě vždycky přemýšlela racionálně, kriticky a na základě principů fungování lidského těla, tak se pěkně pletete.

V životě jsem udělala dost chyb, věřila mnoha hloupostem, a tak jsem si řekla, že bych vám mohla ušetřit čas a dát do kupy věci, které jsem si poslední měsíc zapisovala do notesu a které by mi před 10 lety dost pomohly, kdybych o nich věděla.

Není to určitě kompletní výčet, ale shrnula jsem to hlavní a podstatné.

Pokud máte vy nějaký další tip, hoďte mi ho dolů do komentářů a pokud se sem bude hodit, zařadím ho do článku jako bonus.

Tak jdeme na to, aneb co jsem měla vědět před 10 lety:

1. Že detox potřebuju leda po týdnu chlastání na festivalu.

Naše tělo se umí detoxikovat samo. Zní to až neuvěřitelně, ale má k tomu orgány. Naše tělo nečeká na jaro, až se bude moct očistit. Detoxy v podobě zeleninových nebo ovocných šťáv vašemu tělu přinesou mnohem více škody, než užitku, a jakmile takový supr detox vyřadíte, naberete všechno zpět.

Samozřejmě není od věci po nějakém propitém týdnu (právě na tom festivalu) jíst trochu víc střídmě, zařadit více zeleniny, než obvykle (což bývá málo nebo vůbec, že) a dát si pauzu od fast foodu nebo alkoholu.

Ale nemyslete si, že vám detox pročistí střeva nebo že po něm dlouhodobě zázračně zhubnete. Firmy, které lákají na zeleninové detoxy, totiž většinou ukazují výsledky jen do té doby, než všechna kila naberete zpět.

Tak. Na detoxy kašlete. Tím ale neříkám, že byste si nemohli udělat zeleninový smoothie, jo?

2. Když chci hezký břicho, rozhodně nestačí cvičit jen na břicho.

Čím víc budete cvičit břicho, tím líp?

Ne.

Bříško se cvičí v kuchyni, v posilovně, v práci, doma, u jídelního stolu, ale i ve spánku. Na břišáky musíte celkovým životním stylem, tedy kombinací:

  • vhodné stravy (pestré a odpovídající vašim potřebám, ne potřebám někoho, koho sledujete na Instagramu)
  • komplexního cvičení (tedy nejen posilování na břicho)
  • a dostatkem regenerace (a to nejen rozestupů mezi cvičením, ale i spánkem)

Božím fitness programem na komplexní cvičení je třeba právě FITFAB Strongest!

3. Že každá potravina je OK, ale záleží na množství.

Obviňujete rohlík z toho, že tloustnete? Chudák rohlík. Za to, že přibíráme, nikdy nemůže konkrétní potravina, ale jedině její množství.

Je možné, abychom po jednom salátu zhubli? Ne.

Je možné, abychom po jednom párku v rohlíku přibrali? Ne.

Tak proč bych z jídelníčku měla úplně vyřazovat pečivo, lepek nebo rovnou všechny sacharidy? Žádné jídlo ani žádná složka potravy nikdy nezpůsobí úbytek nebo nadbytek váhy.

Jediné, co se počítá, je kalorický deficit. Tedy že musíte mít větší výdej než příjem. Na ničem jiném opravdu nezáleží.

Na toto téma budeme mít seminář na našem soustředění FITFAB Winter.

Ještě máme pár volných míst, mrkněte!

4. Že nepotřebuju vědět, kolik kalorií spálím každým cvičením.

Taky si vždycky u cvičení zapínáte hodinky a chcete přesně vědět, kolik kalorií jste danou lekcí spálili? Za prvé je takové měření dost nepřesné a za druhé je hodně individuální a záleží na mnoha dalších faktorech.

Kdybych se místo počítání kalorií radši zaměřila na to, abych cvičila to, co mě opravdu baví, naplňuje a co nepotřebuju dělat kvůli kaloriím? Ono se to pak pálí samo, věřte mi.

A není nic zábavnějšího a zajímavějšího, než pozorovat, jak funguje naše tělo. Je to běh na dlouhou trať, o tom žádná. Ale myslím, že vám to za to stojí. Stejně jako mně. Více k tomu v bodu 10.

 

 

5. Že ne každý na internetu je odborník na výživu a cvičení.

A už vůbec ne influenceři. Jdu jen po osvědčených zdrojích o výživě a sportu. Už dávno nečtu běžné magazíny nebo online plátky, do kterých píšou lidi, kteří problematice nerozumí.

Už dávno nesleduju fitnessky, které předepisují jídelníčky za pár kil holkám, které budou mít zanedlouho zhuntované tělo a zaděláno na nějakou poruchu příjmu potravy.

Seznam mých oblíbených a osvědčených zdrojů o fitness a výživě najdete tady.

 

6. Že mě cukr nezabije.

Neříkám, že se musíte cukrem cpát od rána do večera, ale není to nic, čemu byste se měli vyhýbat obloukem.

Je určitě lepší pít obyčejnou vodu, než sladké limonády. Jasně.

Je určitě lepší pít černou kávu, než slazené latté se sirupem. Jasně.

Je určitě lepší do jogurtu přidat čerstvé ovoce, než kupovat ochucené jogurty. Jasně.

Ale proboha, jedna cola, latéčko nebo monte mě fakt nazabije.

 

 

7. Že po ořechovém másle přiberu úplně stejně jako po nutelle.

Znáte ty fitness profily, které propagují ořechová másla jako součást sportovní výživy? Vyvolává to ve mně pak pocit, že je to něco žádoucího, zdravého a prospěšného pro moji fitness cestu.

Tak někdy mrkněte na množství kalorií takového máslíčka a možná si to už příště rozmyslíte, než půlku tý sklenice vyžerete a pak se budete divit, odkud se ta kila berou.

 

8. Že nemusím cvičit každý den a vést dokonalý život.

Můj život se odehrává s větší části tam venku mimo svět Instagramu. A není rozhodně 100% fitness.

Tady je pár střípků z mého života:

  • mám neuvěřitelně sedavou práci
  • nesportuju každý den
  • miluju pivo a víno
  • většinu obědů sním v restauraci na poledním meníčku
  • občas zůstanu na večírku do sedmi ráno
  • nemám pořád tak pozitivní náladu, v práci se občas pěkně kaboním
  • ze všeho nejradši nemám cvičení, běh nebo tanec – nejradši se válim s mým klukem na dovolený v hotelovým pokoji se skleničkou vína v ruce
  • nejsem jen sebevědomá a nadšená, často mám stres nebo se něčeho bojím

A tohle všechno je prostě normální. Nejedu na doraz. Dělám to, co je pro mě momentálně důležité, co mě naplňuje a hlavně – co mě baví. Necvičím pro vyrýsované břicho. Nejím to, co bude vypadat dobře na Instagramu. Nenutím se cvičit každý den jen proto, že se to ode mě očekává. Ráda ale chodím pěšky z práce domů. Je to pěknejch pár kiláků a člověk se krásně provětrá na čerstvém vzduchu.

Naopak někdy tu chuť cvičit mám a sportuju hodně. Ale jen přirozeně, s radostí a vyšším smyslem.

A ještě jedna věc! Neberte to jako návod, že máte být lenoši. Rozumíme si, ne?

 

9. Že všechno není černobílé. A že každý má svou „pravdu“.

Ne každá dieta je špatná, ne každý výživový směr je špatný a ne každá potravina je špatná.

V poslední době vnímám, že jsou lidi kvůli názorům na výživu hodně rozdělení a útočí na sebe. Sama některé výživové směry považuju za nevhodné, ale jsem schopna uznat, že mají i své benefity nebo jsou v základu postaveny na dobré myšlence.

Je ale velká škoda, že se v oblasti výživy mnoho lidí extremizuje a odmítá přijímat cizí názory nebo fakt, že je prostě fakt někdo jiný a funguje jinak.

Pak se nedivím, že jsem v té obrovské změti informací na internetu nemohla najít tu „pravdu“. Přitom by stačilo lidi naučit úplné základy fungování stravy bez očividně hloupých a drahých diet.

 

 

10. Že si všechno musím zkusit sama.

Trvalo mi asi dva roky, než jsem pochopila, kolik toho mám sníst a kolik toho mám ucvičit, abych si udržela konstantní váhu, energii a pocit sama ze sebe – a byla tak se sebou spokojená.

A teď jedna důležitá věc. Jestli si něco máte z tohoto článku odnést, tak tohle:

Nikdo, ale fakt nikdo, vám nedá kompletní návod na vaše tělo. Na každého z nás funguje něco jiného a každý z nás má jiné potřeby. Jiné to bude mít člověk, který přes 10 hodin denně sedí u počítače a jiné někdo, kdo je v práci celý den na nohou a má doma ještě dvě děti.

Učte se pracovat se svým tělem a sami poznáte, kde jsou vaše hranice a kde je váš zlatý střed. Není to těžké, ale budete muset chvilku objevovat.

Nepotřebujete kalorické tabulky k tomu, abyste hubli. Nepotřebujete se každý den vážit a měřit, abyste zhubli. Nepotřebujete vysazovat žádnou potravinu, abyste zhubli. A dokonce nepotřebujete ani žádnou dietu, abyste zhubli.

Jediné, čím hubnete, je právě poměr příjmu a výdeje vašeho těla. Tedy energie, kterou přijmete stravou a vydáte jakoukoliv činností, kterých je milion!

Je na vás, jak si to rozložíte, nastavíte a jak budete sledovat pokroky.

Zajímá vás k tomu víc?

Mrkněte na článek Jak jsem si jednou provždy vytvořila zdravý vztah ke cvičení.

Díky, že mě čtete!

Už mě sledujete na Instagramu @andy.fitfab?

4 komentáře

  • Anna

    Ještě bych asi dodala, ze proste holkam/ženám/slecnam se v průběhu cyklu meni vaha – Takze je normalni, ze pred periodou je cca o 2kg vic.

  • Viky

    Krásný článek. Možná bych ještě doplnila, že každá chceme mít dlouhé vlasy, větší prsa, ploché břicho, ale cílem úspěchu je naučit se mít rád sám sebe. Zahodit chmury, časté hlídání se, stresování se a ta kila půjdou hned rychleji dolů, když se na sebe budeme koukat pozitivněji.

    • Hany

      Viky, souhlas! Pořád jsem řešila, že mám špeka, že nehubnu, že to a tamto… Pak jsem přišla na to, že mě vevnitř trápí věci, které si nepřipouštím, ale jsou tam. Že mě hodně stresují, no a já při stresu nehubnu, ale nabírám (manžel to má naopak a bojuje, aby přibral). Nakonec jsem zjistila, že to nezměním a musím to přepnout právě v hlavě. Od té doby to neřeším a jde to skoro samo 🙂

  • Bod 8

    Asi nikdy jsem nečetla víc uvěřitelný post o jídle a cvičení. Děkuji ti za něj ! A bod 8 mě potěšil nejvíc 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *