Jak se cítit líp

Jak (ne)dělat spolupráce aneb navoněný svět influencerů

 

Dnešní článek bude trochu jiný, než jste u mě zvyklí. Nebude tentokrát o sportu, nebude o motivaci, nebude ani o jídle nebo správném mindsetu při hubnutí.

Věnuji ho tématu, které v dnešní době silně rezonuje a které v lidích vyvolává mnoho emocí – jsou to spolupráce s tzv. influencery (lidmi, kteří mají tolik sledujících, že mohou ovlivňovat ostatní). Influenceři bývají často blogeři nebo lidé, kteří mají instagramový profil s mnoha sledujícími.

Jak fungují spolupráce s influencery?

… aneb krátký úvod pro nezasvěcené

Co si představit pod pojmem spolupráce?

Je to už nějaká doba, co se značky rozhodly, že by mohla být zajímavá forma reklamy oslovení známých lidí na internetu a využití jejich vlivu pro propagaci svých výrobků nebo služeb. Představte si to zcela jednoduše – zavoláte Leošovi Marešovi, zda by někdy nezašel do vaší restaurace a nedal fotku na svůj Instagram, jak si tam pochutnal a že by doporučil restauraci rád dál. Dostane za to poměrně pěkně zaplaceno a všichni jsou spokojeni.

Protože je ale Leoš Mareš trochu vyšší level, rozhodly se proto značky oslovovat menší influencery, kteří mají možná menší vliv, ale nestojí tolik peněz a s reklamou si často dají trochu více záležet, protože je to pro ně nová, zajímavá zkušenost.

Jak se dostat k takové spolupráci?

Firmy často svým jménem nebo pomocí marketingových agentur oslovují vybrané influencery samy. Vyhledávají je na Instagramu nebo na různých webech, dělají si rešerše a seznamy. Často také influenceři oslovují firmy na vlastní pěst, prostě jim napíšou e-mail a doufají, že si je značka vezme pod svá křídla.

Samozřejmě, proč ne, v poslední době si však všímám stížností firem, které otravuje, že jim každý druhý den na instagramový profil napíše účet z několika sty followery a požaduje balík produktů za reklamu.

Kromě hledání po internetu si můžete ulehčit práci na různých platformách, které propojují influencery a značky. Sama mám zkušenost jen s Lafluence (obecně pro všechny) nebo GNRS (pro sportovce), ale určitě jich existuje více.

Co způsobují nekvalitní spolupráce?

Je to věc každého z nás, do jaké spolupráce se pustíme, koho budeme na Instagramu sledovat a jakou značku si oblíbíme.

Stejně se však nemůžu zbavit dojmu, že je v dnešní době Instagram přeplácaný nekvalitní, špatnou a někdy i nezákonnou reklamou, která:

  1. štve uživatele Instagramu
  2. podrývá autoritu influencera (blogera, celebrity)
  3. kazí tvář značky
  4. degraduje reklamu obecně

V poslední době stále více vnímám negativní ohlasy na množství reklamy, její kvalitu, provedení nebo následné reakce. A není divu. Český divák je náročný a máloco odpustí.

Když toho lidi mají dost…

V nedávné době jsem začala sledovat profil Svět influencerů. A nestačila jsem zírat. Tento profil sbírá po českém instagramu ty nejstrašnější reklamy, u kterých se prostě pozastavíte, jestli to ti nebozí lidi myslí vážně.

Ukázka postů profilu Svět influencerů

Najdete tu nejen opravdu zvláštně okatou reklamu, ale také reklamu nezákonnou a neoznačenou. Profil Svět influencerů možná na první pohled jen ukazuje prstem a kritizuje, vypouští však do stories i příspěvky s ukázkami, jak by reklama na Instagramu vypadat měla.

Jak nedělat spolupráce

Pokud jste značka a vyberete si další tuctové blogery, kteří se postaví s produktem před foťák (možná k tomu ještě vyšpulí zadek nebo prsa, aby měl příspěvek větší dosah), nebudete moc vyčnívat z řady a váš produkt bude lidi spíš štvát, než že si ho někdo koupí.

Někdy je škoda, že influenceři od firem nedostávají nějaké pokyny, co s produktem dělat smí a co ne. Komu je mají ukazovat a komu ne.

Na Instagramu jsem tak našla příspěvky jako:

  • dítě, které matka narvala do sušičky a rozsázela okolo něj prací přípravky (to, že tu máme nějaká zákonná pravidla o podobné reklamě, maminka ani značka asi neví – smutný!)
  • reklama na elektronické cigarety, které propagují hvězdy, jejichž velká část sledujících jsou děti
  • reklama na alkohol, který má „léčivé účinky“ (v jednom případě dokonce léčil cukrovku)
  • soutěž namířená na mladé publikum o plastiku prsou (božebožebože)
  • reklama na spalovací wrapy, pomocí kterých zázračně zhubnete (moc hezký a pravdivý článek o nich najdete tady)
  • okaté reklamy typu „náhodou jsem si na túru na dvoutisícovku vzala holící strojek“ a „jejda, zrovna mi z kabelky vypadlo 5 pracích prostředků“

Lidi se fakt zbláznili. Možná si říkáte, že přece nejste hloupí a takové reklamě se spíš zasmějete s kamarádkou na kafi. No a pak si představte, že budete mít dceru, která za váma v 18 letech přijde s tím, že chce plastiku prsou.

Na internetu se pohybují lidé, kteří mají hranici úsudku, co je rozumné a co ne, trochu jinde. A je to přece normální. Ať už je to nezkušenost nebo věk, ve kterém jsme prostě citlivější na vzhled, srovnávání s ostatními nebo máme nějaký osobní problém, který se na internetu snažíme vyřešit.

Typicky hubnutí.

Neumíte si představit, kolik šíleností vyzkouší žena, která se zoufale snaží zhubnout. Jsou to nejen zmiňované wrapy, ale taky zeleninové detoxy, další tělové zábaly a nejrůznější diety, které možná krátkodobě fungují (a proto jim marketing frčí), co se ale stane za 2 měsíce po tom, co dietu přestanete dodržovat, už nikde neukazují a vy sami radši taky ne. Nejen, že se kila a zničené sebevědomí vrátí zpět, ale může vás to nepříznivě ovlivnit i na fyzickém zdraví.

Jak na spolupráce?

… aneb čisté svědomí je nejlepší polštář

Tato podkapitolka je čistě mým názorem, neberte to jako jediný možný návod, jak by se to dělat mělo.

Každá spolupráce by měla vycházet z těchto pravidel:

1. Produkt by si měl influencer chtít sám koupit. Už několikrát jsem slyšela od blogerek: „Noo, tohle bych si za takový prachy nikdy nekoupila, ale když mi za to ještě platí, tak to pro jednu fotku udělám, žejo.“ Případně „Já teď nemám na dovolenou, tak jsem si potřebovala sehnat pár spoluprací.“ Achjo. Takhle ta reklama nikdy dobrá nebude. Příspěvek bude násilný, neupřímný a lidi neuvěří ani blogerce, ani značce.

2. Produkt by měl sedět k tomu, co influencer dělá. Pokud fitness bloger náhle začne propagovat KFC nebo jízdné na Uber, je to úplně mimo, ať je sám oblíbený, jak chce. Firma neosloví správnou cílovku a influencer svoje fanoušky akorát naštve.

3. Pozor na regulaci reklamy. Když už reklamu někdo dělá, měl by znát její obecná pravidla. Speciální úpravu u nás totiž mají potraviny, kojenecká výživa, cigarety nebo zdravotní služby. Přísná pravidla platí pro produkty a služby zaměřené na děti nebo ve kterých účinkují děti. A to zdaleka není všechno. Vůbec není od věci pročíst si těch pár řádku Kodexu reklamy nebo zákona o regulaci reklamy.

4. Jako značka vsaďte radši na kvalitu místo kvantity. Velmi často se stane, že nějaká značka spustí spolupráce s desítkami známých influencerů najednou. Český instagramový rybníček tak v jednom týdnu zaplaví fotky lidí s tím samým produktem a těmi samými texty. Někdy to může být úmysl, protože se to může obchodně vyplatit, mnoho potenciálních zákazníků tím ale spíše hned na začátku odradíte. Uvidí váš produkt všude a bude ho štvát. Příkladem z poslední doby může být otravné About You, ačkoliv tuším, že těm se to celé i přes negativní ohlasy prostě vyplatilo.

5. Celá reklama by měla dávat smysl. Pokud jste značka: Nedělejte reklamy jako všichni ostatní. Nenuťte influencery fotit se s vašimi produkty u bazénu nebo na pláži. Vymyslete něco originálního. Uspořádejte event pro fanoušky, natočte edukativní nebo zajímavý obsah, uspořádejte fakt originální soutěž nebo pobavte publikum blogera.

Jak to děláme ve FITFAB Strong?

Určitě jste si všimli, že máme v rámci našeho projektu FITFAB Strong také několik spoluprací. Je jich málo, ale se značkami udržujeme úzké a hlavně dlouhodobé partnerství, které dává smysl nám, našim fanouškům i samotným značkám.

Díky spolupracím můžeme náš projekt udržovat aktivní, stále ho rozvíjet a vytvářet nové fitness programy, které jsou zdarma. K tomu ale potřebujeme spoustu pomocníků, kvalitní techniky, našeho neustálého vzdělávání a vnitřních procesů, které nejsou časově ani technicky jednoduché.

S kým tedy spolupracujeme a jak?

1) Sportisimo

Obchod, kam si odjakživa chodím pro sportovní vybavení, oblečení a vím, že mají široký výběr a normální ceny. Sportisimo nám do cvičících videí dodává oblečení, pomůcky a na tyto produkty pro naše fanoušky poskytuje slevy. Finančně nám pomáhají s natáčením fitness programů, které jsou kvůli použití té nejlepší techniky a těch největších profíků fakt docela balík. Tím, že programy ale natáčíme živě, musí všechno klouzat jako po másle.

Se Sportisimem píšeme články na jejich blog a fotíme pro ně sérii fotek #znatezfitfab s ukázkami, jak bezpečně cvičit. Čas od času uspořádáme soutěž o oblečení nebo pomůcky pro naše fanoušky a děláme společné akce jako třeba FITFAB Day:

Spoluprací se Sportisimem se rádi chlubíme. Máme vždycky radost, když nás dají do svého newsletteru nebo na homepage či do nabídky e-shopu, a cítíme, že nás fakt chtějí podporovat a náš projekt jim dává smysl. A i díky tomu už spolupracujeme více než rok.

2) Zdravé stravování

Firma, která dodává krabičky a jídlem, s námi spolupracuje také na všech akcích a na natáčení. Můžeme tak na soustředěních a jiných akcích, které pro fanoušky pořádáme, dovézt kvalitní a zdravé jídlo. Díky odborníkům – nutričním terapeutům a specialistům ze Zdravého stravování nechat účastníky i měřit na InBody a poradit jim, jak by svou stravu mohli zlepšit.

A protože jsme pro každou srandu, v zimě jsme se rozhodli v rámci reklamy na krabičky s vánočním cukrovím vytvořit video, které ukáže, že ne každému tvorba vánočního cukroví jde a není od věci si Vánoce užít v klidu a cukroví si radši objednat. Natáčení jsme si užili od začátku do konce a nechtějte vědět, kolik scén jsme museli přetočit, protože jsme u toho umírali smíchy:

Kromě jídla a sportovního vybavení nám chybí představit poslední:

3) Amazing places

Portál, který nabízí ubytování na krásných místech všude po Česku, nás oslovil s nabídkou, zda si náš tým FITFAB Strong nechce vyrazit na wellness sportovní víkend do Olomouce.

A protože s holkama děláme společné víkendy, na kterých vymýšlíme další akce a projekty, neváhaly jsme ani minutu a rozhodly se vyjet s Amazing places na další teambuilding akci. Protože ale nejsme klasické blogeríny, které by chtěly ukazovat, jak krásné a luxusní ubytování hotel nabízí, rozhodly jsme se v hotelu natočit video, které lidi bude bavit víc než zasněná fotka na balkoně s ranní kávou v ruce:

Doufám, že nás čekají trochu lepší zítřky, ve kterých přestanou blogerky nosit balíky kosmetiky do bazénu a sadu všech krémů na hezký výhled na hory. Ve kterých se bude dělat reklama, která dává smysl a je vtipná a užitečná nebo fanoušky jinak zaujme.

Co bude s influencery za pár let?

Jedinou věcí, nad kterou mi zůstává rozum stát, je fakt, že dnes mnoho mladých lidí doufá v to, že se budou moci blogerstvím a influencerstvím živit. Bylo by super, kdyby se tihle lidi vzpamatovali.

Nejen, že je hvězdičkami Instagram už trochu přeplněn, ale přijde nový kanál, nové formáty a způsoby, jak marketingu pomoci. A jakmile přijde krize, bude influencer marketing první, který to pocítí.

Náctiletí dnes touží po životě, jaký mají influenceři na Instagramu nebo na YouTube, ale je to spíš jen navoněná bída. Ať je dnešní doba jakákoliv, věřte mi, že to nejdál dotáhne ten, kdo bude něco umět a bude mít ve svém oboru vzdělání nebo zkušenosti. Umět zapózovat na kameru s produktem není umění. Upravit fotku a nahrát ji na Instagram taky ne. Střihat videa se dnes naučí i moje devítiletá ségra, a tak je argument, že je to influencerství vlastně taky strašná práce, trochu mimo.

Existuje jen pár výjimek, které obsah dělají fakt dobře a u kterých si umím představit, že jejich tvorba bude pokračovat i po tom, co tahle influencer doba trochu pomine. A jsem zase na začátku – pokud někdo tvoří dobrý, užitečný, zajímavý nebo vtipný obsah, tak má dobře našlápnuto. A tomu fakt moc fandím. Zbytek hvězdiček by se měl začít zajímat o to, co z nich bude. Protože je za pár let možná čeká docela nepříjemné procitnutí … a opravdová práce.

Jaký názor na to máte vy? Dejte mi určitě vědět do komentářů, na Facebook nebo na Instáč!

Díky, že mě čtete,

Kam dál aneb co by vás mohlo zajímat?

Už mě sledujete na Instagramu?

10 komentáře

  • Martina

    K O N E Č N Ě!!! Dekuju Andy, ze si tenhle článek napsala! Se vším co píšeš do písmene souhlasím a moc Vám všem z FitFabu fandím a dekuju za to co děláte! ?

  • Veronika

    Ahoj Andy,
    moc děkuji za tento článek, na který jsem narazila až nyní. Dost mi pomohl se na to podívat z jiné perspektivy. Trochu mě ten boom s influencer marketingem jakoby přesvědčil o tom, že normální práce je vlastně nesmysl a že kdo pracuje je blbec. Protože vlastně proč pracovat, když můžeš udělat reklamu na instagramu či natočit video o tom, jak bylo na Bali. Jsem ráda, že ty sama, i když jsi úspěšná v online světě, jsi na své povolání a práci nezanevřela a že svůj postoj k práci s lidmi sdílíš. Je opravdu fajn vědět, že člověk, který ráno vstává v 6 a jde na 8 hodin do práce, místo aby proseděl den v kavárnách a upravoval videa, není hloupý a že rozvíjet se ve svém oboru má smysl. 😊

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *