Jak jsem slíbila, připravila jsem poslední díl seriálu Cesta za lepší postavou. V prvním díle jsem vám pověděla něco o mých začátcích se zdravou stravou a hubnutím, ve druhém jsem vám zase dala příklad jídelníčků a zásad, kterých se držím.

Články si můžete přečíst zde:

  1. Jak jsem změnila svůj způsob stravování
  2. Jak vypadá můj jídelníček

Dnes to tedy bude více o tom, jak dodržovat zásady zdravého stravování, na co si dávat pozor a dám vám několik tipů na to, jak se nepřejídat. Já sama už tyto zásady “dodržovat” nemusím, protože se pro mě staly zvykem. Sama jsem s nimi ale začínala, a proto se o ně podělím s vámi, kteří ještě tápete:

Jak dodržovat zdravou stravu

Shrnula jsem své zkušenosti do několika bodů:

1. Naše zdraví a selský rozum na prvním místě

Pamatuju si na své začátky s hubnutím, kdy jsem si řekla, že budu jíst strašně zdravě. Měla jsem představu, že to bude znamenat jíst v podstatě jen saláty, fitness tyčinky, maso jsem si v podstatě jen vařila na vodě a strašně jsem se hlídala.

Každou kalorii jsem počítala snad na desetinná čísla, odmítala jíst s kamarády venku, na narozeninách jsem pokukovala po ostatních, kteří si zobali dortíky, a trpěla jsem.

Tohle je život? Ne!

Žít zdravě vůbec neznamená držet nějakou šílenou dietu nebo se extrémně omezovat. Žít zdravě znamená jíst pestře, vyváženě a tak, aby vás to bavilo. Jak jsem psala v prvním díle, moc dobře víme, co už je škodlivé (sladkosti, smažená a příliš tučná jídla, sladká pitíčka nebo rádoby fitness potraviny).

Takže rozhodně nebylo normální se cpát jen saláty, nebylo v pořádku věřit marketingovým tahům a obalům s názvem fitness, nebylo v pořádku to, že jsem se hlídala a hrozně všechno řešila.

 

2. Nastavte si reálný cíl

Čeho chcete dosáhnout úpravou jídelníčku? Jsou to jen kila? Mým cílem je momentálně žít ve zdravém těle. Pokud se stravuju správně, cítím se strašně super. Hrozně ráda si vařím zajímavá jídla, zkouším nové věci, umím si vychutnat dopolední cappuccino s croissantem a taky si ráda loknu sklenky vína.

A stejně plním své cíle! Ty jsou momentálně zůstat přesně taková, jaká jsem, protože jsem prostě spokojená. A vím, že nejsem dokonalá a mávnutím proutku bych klidně několik věcí změnila. Ale vlastně proč? Každý jsme originál a každý máme nějaké reálné možnosti.

Pokud se poženete za něčím nemožným, nebude to fungovat. A zklame vás to. Cíle jako zhubnout ze měsíc 8 kilo je pro holku mého vzrůstu přece úplná šílenost! Není to zdravé, je to vážně přehnaný nárok na vaše tělo.

Své cíle proto nežeňte do extrémů.

Já si při odjezdu na Island říkala, že tady budu každý den cvičit jógu, a taky to každý den nezvládám kvůli neustálé práci, škole nebo cestování. Tak jsem povolila na 3 – 4x týdně a cítím se mnohem líp.

 

3. Jak se motivovat jíst lépe?

Mám na to takové pravidlo. I mě občas chytne chuť na nějaký totální nesmysl. Vždycky se ale sama sebe zeptám, jestli to pro mě má smysl. Jestli mi stojí za to natláskat se nějakou blbostí za pět minut a pak toho litovat. Většinou mi dojde, že mi to za to nestojí.

Za druhé mě baví, jak jsem zdravá a spokojená, když se stravuju dobře. Cítím na svém těle viditelné změny od té doby, co jsem najela na svůj spokojený jídelníček a jídlo si opravdu užívám.

Často se mě lidi ptají, kde pořád beru tolik energie a dobré nálady. Myslím, že hodně toho má na svědomí jídlo, které jím a i to, že si na něj udělám čas a věnuji mu nějakou tu péči.

Myslím, že není lepší motivace, než ten pocit, který budete mít, pokud najedete na vlnu lepšího stravování.

4. Že na to nemáte peníze? Jako na co?

Nedávno si někdo v naší úžasné skupině FITFAB Strong parta stěžoval, že nemá na nějaké zdravé stravování peníze. Upřímně jsem na to zůstala zírat a nechápala jsem, kde na tohle kdo přišel.

Abyste jedli zdravě, nemusíte si nutně kupovat drahé speciální oleje, jíst jen avokádo a kupovat bio potraviny. Pestře a vyváženě se dá v Česku jíst zcela levně.

Co je ale pravda je to, že ty nejlevnější potraviny bývají často nezdravé. Bílé rohlíky jsou jistě nejlevnější pečivo na trhu a rozhodně bych je nedoporučovala. To samé šunky a salámy, mléčné výrobky nebo sladkosti a slané blbosti.

Jestli se ale do něčeho vyplatí investovat, je to právě vaše zdraví. Až si příště koupíte novou barvu na vlasy a pak budete šetřit na potravinách, uvědomte si, jestli někde náhodou není chyba.

Jak se nepřejídat?

Stane se vám, že usednete k televizi a za chvilku zjistíte, že jste zbouchli balíček chipsů? Nedokážete se ovládnout a sníte tabulku čokolády?

Držím se pravidla 5 otázek, které si položím pokaždé, když vím nebo tuším, že to jídlo není nutričně, velikostí porce nebo časem futrování úplně ok. Naučte se u jídla trochu přemýšlet a poslouchat sami sebe:

1. Je pro mě tohle jídlo přínosem? Pokud ano, dejte si ho. Pokud ne, položte si otázku číslo 2:

2. Budu mít z toho jídla opravdu radost? Tedy bude ten požitek stát za to? Často si dáme obrovský pohár zmrzliny a pak toho litujeme. Pokud víte, že to tak bude, nedávejte si ho a užijte si ten pocit, že umíte být sami sobě pánem. Pokud i tak ano, položte si otázku číslo 3:

3. Jde o nějakou speciální příležitost? Slavíte narozeniny a je tam kousek dortu? Nebo sklenka vína? Máte v práci raut nebo vás někdo pozval na oběd? Dejte si. ale jedině pokud:

4. Nebudete mít nesnesitelné výčitky? Pokud ano, na jídlo se vykašlete. Výčitky z jídla jsou totiž úplně nejhorší, totálně vás to demotivuje a nebudete mít vůbec chuť pokračovat v nějakém zdravém životním stylu.

Tak co, zvládnete to?

To víte, že jo! Tato pravidla si zapište a zkuste je dodržovat. Časem se vám zautomatizují a zvyknete si na ně. Pokud vás zajímá více, pojďte si přečíst článek Jak se přestat přejídat ve 3 jednoduchých krocích.

Díky, že mě čtete.

Andy

Počet komentářů: 4

  • 9.3.2018 at 8:06
    Permalink

    Skvělé články, moc za ně děkuji. Opravdu nejdůležitější je mít vše srovnané v hlavě a hlavně i když to zrovna nezvládnu, tak si nic nevyčítat. Nepočítat kalorie, nevážit se, prostě se nad každým jídlem zamyslet. Ne pokaždé se mi to podaří, ale pořád na sobě pracuji.Díky Andy, jsi boží.

    Reply
    • 9.3.2018 at 13:42
      Permalink

      Moc díky, Kájo, to mám radost 🙂 Máme to stejně, to víš, že to někdy neklapne, ale o tom to je 🙂 A.

      Reply
  • 10.3.2018 at 21:27
    Permalink

    Ahoj Andy. Super článek… Napadla mě jedna otázka… Co děláš, když ti někdo (třeba babička) dá nějakou sladkost, nebo něco co víš, že není zdravé? Já třeba nemám to srdce jí říct, že sladkosti nechci, protože vím, že ji to dělá radost. Na druhou stranu mám takový pocit viny, kdybych tu sladkost nesnědla. (je to na hlavu, já vím) Kdyby ta situace nastala jednou za čas, tak bych se nad tím nepozastavovala, ale je to vcelku častá záležitost…

    Reply
    • 11.3.2018 at 11:51
      Permalink

      To je různé 🙂 S mojí babičkou mlsáme hořkou čokoládu a oříšky a jen někdy si zobneme něco fakt nezdravýho. Každopádně moc dobře vím, o čem mluvíš, protože mně se babička do každýho kafe pokusí dát šlehačku a já jí pokaždé řeknu, že to tam nechci, že mam ráda černý kafe 😀 😀 Je to milý, ale chápu tě 😀 Tak babičce zkus nakoupit tuny hořký čokolády a vysvětli jí, že ti to jako mlsání bohatě stačí 😀

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *