Je tady druhý díl seriálu Cesta za lepší postavou. V tom prvním jsem vám pověděla něco o tom, kdy a jak jsem se rozhodla začít žít zdravě a dnešní věnuji mému jídelníčku.

Jak už jsem vám v předchozím článku pověděla, nikdy není dobré jídelníček generalizovat nebo něčí jídelníček napodobovat. Proto od tohoto článku nečekejte výčet jídel od pondělí do neděle včetně přesných časů, protože prostě není dobré, abyste ho kopírovali.

Kopírování přesného postupu hubnutí, sportování nebo jídelníčku někoho jiného je podle mě jednou z největších chyb, kterých se dopouštíme. Často nás pak zradí to, že to na nás nefunguje nebo se přehnaně s někým srovnáváme. Každý z nás má jiné potřeby, jiné tělo a jiné chutě.

Tento článek proto spíš bude o zásadách mého jídelníčku a jeho skladbě, a nebojte, dojde i na mnoho příkladů konkrétních jídel nebo receptů. Myslím, že zdravé stravování není jen o tom, dát si konkrétní jídla a mít to odškrtnuté. S jídlem a zdravým životním stylem se pojí i mnoho dalších pravidel, jako pořádný spánek, klid u jídla, nepřejídaní se nebo způsob jezení.

Tak pojďme na to:

Bez snídaně nežiju!

Ráno se probouzím většinou okolo sedmé. Když jdu ráno na tenis nebo běhat, tak po šesté. Jsem sice ranní člověk a probouzení mám ráda, stejně jako každé ráno, ale protože často pracuju do noci (ať už na představení nebo na počítači), tak prostě dřív nevstanu. Po pátečních představeních mimo Prahu někdy vstanu až v devět, ale každé moje ráno má jedno společné:

Hned po probuzení musím snídat.

To, že to tak mám já, ale neznamená, že se tím musíte řídit taky. Například moje babička vstává v 5, dá si čaj a jde cvičit jógu. Až po šesté se obvykle nasnídá, Tak jí to vyhovuje a jejímu tělu to dělá dobře. Proč ne.

Já si většinou vyčistím zuby, uvařím čaj a pustím se přípravy snídaně ještě v pyžamu. A musím vám prozradit jednu fakt ulítlou věc, kterou dělám…

Hrozně ráda totiž piju čaj hned po probuzení. Mám každé ráno fakt žízeň a potřebuju ho pít ideálně co nejdřív. Jenže když si ráno uděláte čerstvý čaj, je strašně horký a pokud ho chcete zchladit vodou, rozředíte ho. Víte, co dělám? Dělám si čaj každý večer a ráno si ho ohřívám v mikrovlnce na ideální teplotu na pití. Myslete si o tom, co chcete, ale prostě to tak je. Doufam, že v tom je někdo se mnou! 😀

Ale zpět ke snídani.

Jak snídám, pokud jdu ráno rovnou do práce:

  • bílý jogurt (velká miska Hollandie – toto není reklama, opravdu myslím, že to je nejlepší jogurt u nás), müsli namíchané s ovesnými vločkami a sezónní ovoce, nejlépe ze zahrádky od babičky (borůvky, rybíz, jablko, kiwi, banán)
  • vajíčka (nejčastěji míchaná se šunkou a pažikou) a celozrnný chléb – vajíčka nikdy nedělám na oleji, nejdříve na pánvičce nechám osmahnout šunku, které lehce pustí šťávu a pak se vajíčka nepřipečou
  • vaječná omeleta (se šunkou, plátkovým sýrem a zeleninou – rajčata, okurky)
  • lívance na sladko (z ovesných vloček, jogurtu a vajíček) s ovocem, Skyrem nebo domácím džemem
  • chléb se sýrem a šunkou (celozrnný) se zeleninou
  • ovesná kaše (domácí) s ovocem, oříšky a někdy i arašídový máslem

Pokud mě čeká ranní trénink, tak si dám jen malou mističku bílého jogurtu s vločkami a trochou müsli. Je pro mě prostě důležité se před výkonem aspoň trochu najíst, jinak mám fakt hlad a jsem bez energie. Na sportu nalačno ale nevidím nic špatného, pokud vám to vyhovuje. Přijde mi ale logické, že tělo potřebuje energii, zvlášť, pokud se ráno chystáte třeba na nějaké vytrvalostní sporty.

Svačinky, svačinky, svačinky

Myslím, že základem celého mého jídelníčku jsou překvapivě svačinky. Dávám si opravdu záležet, co si na svačinku dám a rozhodně se nenechám odbýt.

Dříve jsem jako hlavní aktéry považovala oběd a večeři, a na svačinu jsem zblajzla cokoliv, co bylo po ruce. To ale často byly tyčinky, sušenky, rohlík nebo sladká mléčná rýže.

Teď je to právě snídaně a všechny moje svačinky. Abyste věděli, sním jich za den fakt hodně. A možná proto se pak nepotřebuju na oběd nebo večeři přejídat. Jím tedy spíše víc menších jídel.

A pozor.

Opět to neznamená, že je dobře jen tento postup. Jsem člověk, který si na jídlo umí najít čas i chuť (svačinky si často připravuju den předem nebo si je děláme v práci), a proto to tak dělám. Nikde není dáno, že nutně musíte jíst 5x denně. Je to jakési doporučené číslo, pokud tápete. Nicméně, pokud vám to nevyhovuje, můžete zvolit jiný postup.

Určitě však není dobře jíst třeba jen jednou nebo dvakrát denně, pokud jste zcela zdraví a hodně sportujete.

Moje příklady svačinek:

  • zelenina a ovoce
  • cornies kukuřičné chlebíky s cottage a šunkou, zelenina
  • jogurt (pokud jsem ho nesnídala)
  • smoothie (z ovoce a zeleniny)
  • cheesecake (recept najdete tady)
  • avokádový toast
  • ovesná kaše
  • zdravé sušenky (recept tady)
  • mozzarella s rajčaty a cibulkou
  • hrst oříšků
  • tvaroh
  • cokoliv z avokáda (tady najdete tipy!)
  • croissant a cappuccinem

Dopoledne volím sladší svačinky, odpoledne se zase zaměřuju více na zeleninu nebo právě oříšky. Makra nepočítám, nic si nevážím, jím opravdu intuitivně, protože vím, které potraviny obsahují sacharidy, bílkoviny i tuky a snažím se jíst vyváženě a přiměřeně zdravě.

Nehřeším, užívám si

Občas si ke kafi rána dám nějaký dortík, cookie nebo croissant. Nevidím na tom nic špatného, nemám z toho výčitky a moc si ho užiju. Ráda si taky zobnu kostičku nebo dvě hořké čokolády (85 %).

Netýká se to jenom svačin, občas se pořádně rozšoupnu i na oběd či večeři. Nemám výčitky, když na narozeninových oslavách zbouchnu pár chlebíčků, dort a zapiju to proseccem. Prostě si to nevyčítám a vím, že to moje tělo jednou zvládne. Nesmí to ale vymknout kontrole.

Taky jsem zažila období, kdy jsme slavili každý den. Haha. Ha.

Obědy a večeře plné pestrosti

Nemám obecně žádné zásady ohledně obědů a večeří. Protože ale většinou večer mívám tréninky nebo představení, tak si nedávám velké večeře, abych se ještě mohla hýbat. Většinou jsem ještě docela plná od svačiny, a tak si k večeři zobnu už jen drobnost (něco jako svačina).

Pokud jsem v práci, chodíme na obědy zpravidla do restaurací na meníčka. Tam si většinou dávám jednoduchá jídla bez omáček. Mám ráda těstoviny, rýži, brambory, maso, ryby nebo saláty. Občas zajdeme na burger nebo asijskou kuchyni, třeba vietnam fakt miluju!

V podstatě se ničemu nevyhýbám. Jen opravdu tučným, smaženým nebo přepáleným jídlům. Pracuje se mi po nich špatně a cítím se hrozně plná.

Velmi důležitý je také pitný režim v průběhu celého dne. Jak už víte, hned po probuzení hltám čaj a pitný režim dodržuju celý den opravdu přísně. Jsem zvyklá tolik pít, že moji kolegové občas diví, kolikrát projdu kolem jejich stolu na toaletu 😀

Za celý den podle mě vypiju kolem 4 litrů vody. Piju ale i hodně kafe a občas si večer dám vínko nebo pivko.

Přejídání se nevyplácí

Dříve jsem se často přejídala. Dávala jsem si často obrovské porce, a pak už mi nějak bylo líto to nechat. Dneska trochu víc přemýšlím a naberu si menší porci než dříve. Většinou si stejně přidávám, ale vždycky se racionálně zamyslím, jestli mi to stojí za to a opravdu mám ještě hlad a nejen chuť.

Navíc ten pocit přejezení hrozně nemám ráda. Člověku je těžko, je líný, nepracuje se mu dobře a většinou nemá místo ani na kafíčko.

Jak je to se stravou, když cvičíte?

Tady bych opakovala přesně to, co napsala Andrejka Mokrejšová na blog FITFAB Strong. Pojďte si přečíst článek o sportovní stravě a jejích zásadách.

Obecně mám hrozně ráda pocit, že stravu nemusím řešit. Nic si nevyčítám, nic si nezakazuju, jím v podstatě to, na co mám chuť a to, co mi nepřijde extrémně nezdravé nebo jako úplný nesmysl.

Jsem takhle spokojená, cítím se ve svém těle dobře a vím, že jsem si tuhle zlatou střední cestu potřebovala najít.

Jak to máte vy? Dejte vědět! Díky, že mě čtete.

Andy

Mrkněte i na můj Instagram, přidávám fotky každý den!

Počet komentářů: 6

  • 19.2.2018 at 11:16
    Permalink

    Dřív jsem si den bez snídaně nedokázala představit. Teď se ze mně stal takový spáč, že si naopak nedokážu představit, že bych kvůli snídani měla vstát o 20 minut dřív, takže snídám jenom o víkendu. Je zvláštní, že i když nesnídám, tak do 11 vůbec nemám hlad. A pak si dám rovnou oběd.

    Reply
  • 19.2.2018 at 21:41
    Permalink

    Díky za super článek 😉 Jíst intuitivně je ta nejlepší volba a taky jsem se k tomu postupně propracovala… Teda horko těžko 🙈 Nakonec mi hrozně pomohlo běhání. Při tréninku na půlmaraton chtělo tělo jíst, tak jsem ho krmila 😇 a stal se takový ten malý zázrak, kdy váha zůstane stejná, ale míry jsou úplně někde jinde.
    Jo a zajímalo by mě, co jíš za musli. Kupuješ nebo si ho vyrábíš sama?

    Reply
    • 19.2.2018 at 22:26
      Permalink

      Marti, díky a teda, i mně běh hodně pomohl 🙂 Kde jsi byla na půlmaratonu? Müsli si míchám z různých kupovaných 😀 Nejradši mám takový ovocný mix z Lidlu a občas si kuupuju granolu s jablky v jednom pekařství u nás na rohu 🙂 A zamíchám si ho s vločkama 😉

      Reply
      • 25.2.2018 at 17:11
        Permalink

        Doma mi visí medaile z Run Czech půlmaratonu v Olomouci 😉 byl to supr závod s úžasnou atmosférou! Doporučuju 😁

        Reply
        • 26.2.2018 at 20:10
          Permalink

          Tak tam jsem se zrovna předevčírem registrovala 😀 😀

          Reply
  • 20.2.2018 at 18:16
    Permalink

    Super článek 🙂 Já se taky snažím dodržovat 1x týdně jógu 30 minut a tu cvičím teda jedině ráno na lačno 🙂 jinak ale cvičení na prázdný žaludek by mě zabilo 😀 😀 a padla bych hlady. Taky po ránu hned potřebuju snídani 🙂 Akorát u mě je narozdíl od tebe problém ten, že mám ráda pocit plnýho bříška a z toho důvodu často lehce sklouznu k přejezení 🙁 Měj se krásně! ♥

    WantBeFitM

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *